Pages Menu
Categories Menu

Posted by on Apr 14, 2014 in Arts, Trends, Urban | 0 comments

Un Warhol la București cu șase zile înainte să-și ia maică’mea pensia

Un Warhol la București cu șase zile înainte să-și ia maică’mea pensia

Mao, o lucrare semnată Andy Warhol

Mao, o lucrare semnată Andy Warhol

Imagini din comunism expuse, anii trecuți, într-o campanie nostalgică Pepsi, un spot memorabil pe muzica lui Aurelian Andreescu, intriga de la uzină din Visul lui Adalbert, cravata de pionier purtată ca accesoriu șic sau clubul Atelierul Mecanic, devenit unul dintre locurile hip (cooler than cool!) din București, probabil că nu doar pornind de la nume. Dar ce nume..!

Atunci când amintirile despre comunism sunt procesate pop, apar colajele cu care Ion Bârlădeanu cucerea anii trecuți Franța, corul pionierilor preluat hip-hop de “Guess Who” și alte produse care şi-au dovedit puterea de seducţie atât în estul marcat de aceste istorii, cât şi într-un vest avid să descopere exotismul comunist. Există, de altfel, o intreagă industrie (creativă!) avându-l în centru pe “pop icon-ul României anilor ’80″, Nicolae Ceaușescu.

“Nik vinde”, spunea artistul plastic Eugene Al Pann, punîndu-și succesul, printre altele, și pe seama deziluziilor contemporane: “oricum, în prezent, ideologiile s-au diluat până la comuniune: stânga îşi produce baza financiară exploatând liniştită mase muncitoare, populismul dreptei este pe de-a-’ntregul proletar”. Dincolo de dezamăgirile contemporane, repetarea anumitor ritualuri ar putea să fixeze în conștientul colectiv sărbători artificiale. Cam așa, cam cum s-a întâmplat cu Halloween-ul, deși, dincolo de critica adusă erei comerciale, ne gândim acum la sărbători de departe mai nocive. “O dovadă că suntem încă foarte marcați de comunism este faptul că puțini sunt cei care să nu-și amintească încă ziua de 6 Martie“, spune Eugene Al Pann.

Serios? De 23 august cu siguranță, 24 ianuarie 1 Mai… dar aș fi mai tentată să cred că de ziua de astăzi, de fapt, puțini își mai aduc aminte. “Pentru tine e, poate, doar o altă zi de “babe”, dar întreab-o pe maică-ta!”, îmi sugerează o prietenă, care face de câțiva ani un studiu privind memoria comunismului la o Universitate din Statele Unite. “Dacă nu mă înșel, Bulevardul Kogălniceanu se numea cândva 6 Martie”.

Testul a eșuat, pentru că semnificația principală a zilei de azi, spune maică-mea, după câteva secunde de gândire, ar fi că mai sunt șase zile până la pensie. Glumea, probabil, în căutarea unui sens. Nu am făcut un studiu în adevăratul sens al cuvântului, dar chiar și așa, întrebând la întâmplare, puțin au raspuns ceva legat de instalarea regimului communist în România. “E aia cu Petru Groza, nu?”, testează un scriitor, apropiindu-se de intrigă.

Lenin. Paul Hitter

Lenin. Paul Hitter

Totuși, 6 Martie, ziua în care regele Mihai I, sub presiunea militară sovietică, a fost nevoit să accepte numirea lui Petru Groza ca prim ministru, iar acesta a format un nou guvern, în care ministerele cheie erau deţinute de comunişti. Era în 1945, la nici un an de la acel august 1944…

Am ales să privim această întâmplare în stil pop, perspectivă din care o întreagă istorie traumatică poate fi ironizată persiflând figurile ei iconice. „Oamenii au fost dintotdeauna fascinaţi de cei care au condus cu o forţă extraordinară destinele popoarelor, fiind mult mai interesaţi de acei conducători ai lumii, care s-au făcut remarcaţi prin acte de cruzime împotriva umanităţii.

Istoria recentă ne-a demonstrat că, deşi societatea a evoluat la nivel ştiinţific şi cultural, au existat în paralel, indivizi care, animaţi de o cvasi-monstruoasă pasiune naţională, au condus lumea spre haos”, spune artistul plastic Eugene Al Pann, proprietar al galeriei ArtExPert din București.

Galeria va găzdui, începând de astăzi, expoziția cu titlul “Diktator”, ce cuprinde 17 portrete de dictator politic. Prin bunăvoinţa unui colecţionar român, alături de lucrările artiştilor români, la ArtXpert va fi expusă și o pânză semnată de Andy Warhol. Faimos pentru extravagantele lui portrete ale unor celebrități ca Marilyn Monroe sau Elvis Presley, Andy Warhol a realizat sute de picturi ale aceluiași chip iconic, liderul revoluționar chinez Mao Zedong. Warhol era, oricum, obsedat de tema puterii.

Începând din 1972, anul în care președintele american Richard Nixon a făcut prima vizită în China, Warhol l-a pictat obsesiv pe Mao, nenumărate lucrări de diverse tipuri, ulei pe pânză, imprimare pe hârtie, tablouri mai mici, mai mari, care nu seamănă niciunul cu cealalt, nici măcar dacă le evaluatăm doar după preț. Potrivit unui articol apărut în The Wall Street Journal, un portret de dimensiuni mari al lui Mao, semnat de Warhol, a fost vândut în urmă cu câteva zile pentru 7,6 milioane de lire sterline la o licitație organizată la Londra de celebra Sotheby’s.

Prețul final a depășit estimările, care mergeau până la maxim 5,5 milioane de lire. Oricum, suma este de 20 de ori mai mare decât cea pe care a fost dispus să o dea precedentul cumpărător pe aceeași lucrare în anul 2002, anul în care opera a fost prezentată pentru ultima dată în licitație. La vremea respectivă, tabloul a fost cumpărat cu 421.500 de mii de lire sterline.

Portretele lui Mao nu sunt doar unele dintre cele mai recognoscibile dintre operele lui Warhol, dar sunt unele dintre cele mai prezente pe piața de licitații. Doar în 2013, Christie’s și Sotheby’s au vândut 16 portrete ale lui Mao, cu prețuri variind de la 30.000 de dolari la 6,3 milioane de dolari. Printurile pe hârtie se vând cu prețuri mai ușor de înțeles. O lucrare a fost licitată în luna decembrie cu 27.500 de lire sterline.

Aceste picturi semnate de Andy Warhol sunt controversate în China. În anul 2012, un set de 10 portrete ale lui Mao semnate de Warhol au fost interzise de guvernul chinez, iar o expoziție care urma să fie deschisă la Beijing și Shanghai a fost anulată. Unul dintre celebrele portrete ale lui Mao semnat de Andy Warhol, tablou care aparține unei colecții private, va fi expus începând de astăzi, joi, 06 Martie 2014, la Galeria de Artă Contemporană ArtXpert.

“Expoziția este ea însăși o dovadă a faptului că imaginarul colectiv este încă foarte marcat de anii comunisumului, deoarece, iată, în memoria noastră încă mai există amintirea zilei de 6 martie”, spune Eugene Al Pann, proprietarul galeriei.

5Vernisajul expoziţiei de grup intitulată Diktator va avea loc la ora 19.00, cu participarea artiştilor expozanți. Printre aceștia, Matei Şerban, un pictor care a expus în galerii precum Carroll Turner Gallery în Santa Fe, Backstreet în Santa Monica, National Library la Oslo sau în Parlamentul European la Strasbourg.

De asemenea, expun graficianii Cătălin Lartist și Traian Laie, alături de unul dintre cei mai apreciați fotografi contemporani români – Cornel Lazia, pictorul Paul Hitter – absolvent al Academiei de Artă din Munchen, cunoscut pentru o manieră artistică originală, în care violenţa culorii evidenţiază un desen plin de simboluri. Printre artiștii expozanți se numără și Adrian Laie – un expert în tehnica acrylic-ului pe pânze de mari dimensiuni, Lucian Muntean – un artist a cărui evoluţia în arta fotografiei a fost remarcată în spațiul artistic european, sau Colo – un profesionist din publicitate, care pictează, cel mai adesea ironic, personaje faimoase.

Proiectul artistic DIKTATOR, explică organizatorii, îi surprinde, printr-o succesiune de portrete,  pe conducătorii tiranici ai lumii, cunoscuţi dictatori de secol XX. Expoziția reunește artişti contemporani români, pasionaţi de portretistică şi fotografie, de reprezentarea unor figuri sugestive, cu un impact vizual puternic. Expresivitatea acestor portrete dezvăluie profilul psihologic al dictatorului, indiferent de identitatea lui.

O parte dintre artiştii prezenţi au riscat prin ridiculizarea calităţilor negative ale personajului, iar o altă parte a căutat să sensibilizeze privitorul prin detalii evocative mascate. Indiferent de maniera de reprezentare, portretele vizate scot la iveală tulburările majore de personalitate ale dictatorului de secol XX, dezvăluind voinţa de putere, apetitul pentru grandoare şi glorie, violenţa sentimentelor lor și cinismul.

Expoziţia va fi deschisă publicului în perioada 06 Martie 2014 – 11 Martie 2014, între orele 13:00- 19:00, la sediul Galeriei ArtXpert din strada Puţul lui Zamfir nr. 45, sector 1, Bucureşti.

1,995 total views, 1 views today

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *