Pages Menu
Categories Menu

Posted by on Sep 10, 2014 in Arts | 0 comments

Staruri veritabile la Conacul Otetelișanu! Eveniment epocal, consemnat de Danaart Gallery și Arts United

Staruri veritabile la Conacul Otetelișanu! Eveniment epocal, consemnat de Danaart Gallery și Arts United

Conacul Otetelișanu derulează programe pentru industriile creative

Conacul Otetelișanu derulează programe pentru industriile creative

Pentru un artist ar putea să pară chiar o aventură să părăsească pacea sanctuarului care este studioul său, deși, în realitate, are nevoie de o adevărată rețea pentru a se impune. Are nevoie de un grup de susținere în care să fie incluși alți artiști – care l-ar putea stimula sau l-ar putea introduce în diverse medii, scriitori și jurnaliști – care să vorbească despre lucrările sale, vânzători și cumpărători de artă – care să-i propună, fie și ocazional, proiecte sau expoziții cu vânzare.

Citeam un mic ghid de supraviețuire pentru artiști, publicat de Business Insider, chiar în ziua în care urma să anunț un eveniment de suflet: Fundația “Domeniul Otetelișanu”, în parteneriat cu Galeria Danaart și Arts United, vor organiza tabăra de pictură “În câmp electric”, proiect în cadrul unui amplu program de rezidențe pentru lumea artistică și industriile creative, derulat la Conacul Otetelișanu.

Bifat: fiecare dintre organizatorii implicați și-a pus în joc cunoașterea, experiența și prestigiul pentru a susține comunități. Promotor al culturii și al evenimentelor de înaltă ținută, Fundația “Domeniul Otetelișanu” derulează un amplu program de rezidențe culturale la Conacul de la Benești, serie în care, de la începutul acestei veri, a găzduit mai multe evenimente de anvergură, printre care colocviul pentru excelență în presă – organizat cu sprijinul Institutului Polonez, workshop-uri pentru film documentar, sub îndrumarea regizorilor Copel Moscu și Napoleon Helmis, sau rezidențe de etnografie, care s-au bucurat de sprijinul mai multor misiuni diplomatice la București.

Conacul Otetelisanu / foto Radu Sandovici

Conacul Otetelisanu / foto Radu Sandovici

Programele destinate industriilor creative sunt derulate pentru duce mai departe faima boierilor care au pornit din aceste locuri pentru a-și continua destinul de deschizători de drumuri, iluminați și filantropi.

De numele lor se leagă primele piese de teatru și de operetă în limba română, primele tipărituri din Oltenia, primele școli cu predare în limba română, decizii politice cruciale și… de ce nu, amintirea celor mai faimoase baluri, organizate la București, pe la 1900, în cel mai elegant stil parizian.

O echipă de tineri regizori de film documentar, pe teren la Conacul Otetelișanu

O echipă de tineri regizori de film documentar, pe teren la Conacul Otetelișanu

La rândul ei, revista Arts United s-a apropiat cu admirație și respect de mediile artistice. Partener al unor prestigioase instituții atât din lumea literară, cât și din cea teatrală, Arts United susține cu predilecție artele vizuale, atât ca promotor al acestora, cât și ca organizator de evenimente de înaltă ținută.

Nu în ultimul rând, Arts United este partener tradițional al programelor găzduite de Conacul Otetelișanu, a fost co-organizator al rezidențelor de pictură având ca invitați personalități artistice din Republica Moldova și partener al colocviului pentru excelență în presă, evenimente găzduite anul acesta la Benești.

Danaart Gallery - un proiect susținut de Teatrul Odeon din București

Danaart Gallery – un proiect susținut de Teatrul Odeon din București

Iar Dannaart Gallery este deja un nume cu rezonanță pe piața de artă bucureșteană. ”Galeria Danaart a fost fondată, cu cinci ani în urmă, din dorința de a reprezenta și a susține tinerii artiști. Între timp am căpătat ceva mai multă forță și experiență, astfel încât ne putem asuma următorul pas, acela de a încerca să sprijinim pe termen lung talentele autentice. Oricum, în ultimii ani arta românească a ajuns peste tot în lume, iar artiștii români au expus, expun și vor face asta acolo unde vor găsi un mediu potrivit. Există deja artiști care au o cotă mare și care sunt cunoscuți în Occident. Galeria noastră își propune să sprijine dezvoltarea acestora și să-și asume reprezentarea lor la nivel național sau internațional.

O primă experiență în acest sens am avut-o cu patru ani în urmă, când am participat la Târgul de Artă Contemporană St-Art 2010, în Strasbourg, Franța. În urmă cu două săptămâni am startat, la Ciric, în Moldova, un program de rezidențe de creație, care va fi derulat, în măsura posibilităților, pe întreaga durată a anului viitor”, spune Daniela Zbarcea, reprezentant al Danaart Gallery. Galeria Danaart, un proiect susținut de Teatrul Odeon din București, promovează lucrările de artă în galeria online și la expoziții. DanaArtGallery reusește să reunească artiști cu linii și viziuni diverse și profesioniști din diferite domenii, de la colecționari și iubitori de artă, la critici, arhitecți, fotografi, designeri sau scenografi.

Tablou semnat de Eugen Vasile Iovan, pictor invitat la Conacul Otetelișanu

Tablou semnat de Eugen Vasile Iovan, pictor invitat la Conacul Otetelișanu

Arta este un produs de lux, suna o altă regulă din ghidul publicat de Business Insider. Luxul suprem, de fapt. Imaginați-vă gloria de a avea pe perete o lucrare originală semnată de un artist cu faimă! În anumite cazuri bate cea mai performantă mașină, uneori chiar și cel mai bun elicopter. În România se produce o teribilă confuzie – fusesem avertizată -, anume faptul că arta este asimilată unor medii ermetic închise, boeme, impenetrabile. Totuși, în cam toate timpurile arta a fost un semn că de statut și educație. Iar în contemporaneitate, cineva care dorește să-i fie măcar bănuită averea, trebuie să cumpere artă. Nu vorbesc de credința populară, valabilă cel puțin când vine vorba de piețele internaționale, potrivit căreia oligarhii ruși ar fi cei care investesc masiv în artă. Deși legenda și-a recăpătat sensul în 2011, când iahtul lui Abramovici s-a învârtit insistent în larg în perioada Bienalei de la Veneția.

Probabil că marii jucători de pe piețele internaționale chiar sunt persoane din sectorul financiar, care reușeșsc să înfrunte mai bine vremuri tulburi. Dar noi am pornit la drum gândindu-ne mai ales la cei care cred că arta continuă să însemne un apel la suflet și conștiință. Pentru că artă rămâne cel mai scurt drum de la un om la altul. Și, așa cum au spus alții înaintea noastră, pentru că arta este si cel mai scurt drum de la om spre sine însuși. Sigur, am fost avertizați că arta cu cei mai mulți adepți este arta culinară. Dar această poveste ne place de fapt, și urmează să fie spusă….

În câmp electric

În câmp electric

Proiectul “În camp electric”, care va avea loc în perioada 22-29 septembrie, la Conacul Otetelișanu din Benești, este un eveniment de excelență în… dulcele stil clasic. Zece artiști sunt invitați să imagineze povești în casele în care desena, cândva, Constantin Lecca, artistul care-și adjudeca, pe la 1800, meritul de a fi fost primul de pe aceste meleaguri care să picteze icoane în stil occidental sau primul care, alături de boierii Otetelișeni, să fi tipărit reviste și cărți la Craiova.

Sigur, istoriile vor căpăta culori și sensuri contemporane, în viziuni cu mesaj – deși arta flirtează de ani buni cu nihilismul -, sau în linii inspirate de frumos – deși mai e prea clar unde se sfârșește misiunea lor estetică. În casa Otetelișenilor de la Benești s-a născut Petrache Poenaru, membru titular al Academiei Române, fondatorul colegiilor naționale din București și Craiova. Probabil că cei mai mulți îl cunosc, însă, mai degrabă drept inventatorul tocului cu rezervor, brevetat la Paris și Viena în 1827, sub complicatul nume de “condeiul portăreț alimentându-se el însuși cu cerneală”.

Păstrând tradiția deschizătorilor de drumuri, la Benești se va testa acum brevetul unui desenator. Pictorii invitați în casa Otetelișenilor vor folosi, în premieră, culorile Caran d’Ache, faimoasa linie profesională elvețiană aleasă să poarte mai departe faima caricaturistului francez care, alături de Emile Zola, uimea lumea pe la 1900. Un anume Arnold Schweitzer a împrumutat, în 1915, acest pseudonim celebru, Caran d’Ache, pentru a fonda la Geneva casa elvețiană de excelență pentru instrumente de scris și culori profesionale. Tot el a inventat un creion special de desen, brevetat cu numele companiei, obiect care între timp a căpătat recunoaștere internațională.

În nuanțe cu atâta istorie poate că ar căpăta alt sens căsuța albă a boierilor olteni, pierdută acum printre frasinii care însoțesc un drum gălbior ce duce spre biserică. O culă boierească ce rămâne senină în amintirea vremurilor în care Otetelișenii se mândreau cu primele școli ridicate în Oltenia sau se întunecă de zarva zilelor în care însuși Tudor Vladimirescu trecea pe aici, în bubuit de flinte și în ropotul zecilor de panduri călări, pentru a le tăia capetele jefuitorilor.

O parte dintre lucrările realizate în cadrul acestui program vor fi incluse în Colecția Otetelișanu, tablourile urmând să fie expuse în cadrul unui eveniment unic, care va avea loc la Galeria Odeon din București.

CEI ZECE PICTORI INVITAȚI LA CONAC

Franz Galo

Franz Galo

Franz Galo – născut în Amsterdam, a absolvit Universitatea de Arte din Paris și apoi și-a exersat talentul experimentând diferite medii și diferite tehnici, de la desen și pictură, la fotografie și film. În septembrie 2013 s-a mutat la București, unde a avut mai multe expoziții personale sau colective, păstrând, în paralel, legăturile cu mediul artistic francez. A fost premiat în 2013, la Festivalul Internațional de Scurtmetraj din Pontault Combault.

Portet cu ochelari / Eugen Vasile Iovan

Portet cu ochelari / Eugen Vasile Iovan

Eugen Vasile Iovan – Este Absovent al Universității de Artă din București, Facultatea de Arte decorative și design, profilul “Arte plastice decorative”. Membru al Uniunii Artiștilor Plastici, a avut, începând din 1994, nenumărate expoziții personale și de grup, în principalele galerii din România.

Adrian preda a pictat... un autobuz

Adrian preda a pictat… un autobuz

Adrian Preda – Masterand al Universității de Artă din București, a expus în principalele galerii din Capitală, de la H’art Gallery și Atelier 35, la Centrul de Artă Contemporană și Muzeul de Artă Contemporană din București.

Andreea Rus / Întru sacru

Andreea Rus / Întru sacru

Andreea Rus – Este din 2010 doctor în arte vizuale, titlu obținut la Universitatea de Artă şi Design Cluj-Napoca. A avut peste o sută de expoziții personale în România, și a participat în nenumărate expoziții colective internaționale, printre care și Trienala Internaţională de Pictură ‘Rombul de Argint’, Polonia. Lucrările ei au fost distinse cu nenumărate premii și este autorul mai multor lucrări științifice. Din 2007 este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din Cluj.

Angela Szabo

Angela Szabo

Angela Szabo – Absolventă a Facultății de Arte Plastice și Decorative Universitatea de Vest, are în palmares peste o sută de expoziții individuale sau colective de pictură, ceramică pictată sau tapiserie. Are peste 300 de lucrări în colecții private din S.U.A., Brazilia, Noua Caledonie, Japonia, Australia, Germania, Austria, Franța, Marea Britanie, Egipt, Ungaria și România. Este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din Bihor.

Red Pixel / Adriana Vasile

Red Pixel / Adriana Vasile

Adriana Vasile – Absolventă a Universității de Arte “Nicolae Grigorescu” din București, Facultatea de arte plastice, a studiat și foto-video, tehnici de prelucrare a imaginii, compoziție și imagistică sau procesarea computerizată a imaginii artistice software. A fost expusă în diverse galerii bucureștene, printre care „Salonul Arte”, galeria „Centrul Artelor Vizuale” sau la Sediul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România, „Elie Wiesel”.

RedBull / Dominic Vârtosu

RedBull / Dominic Vârtosu

Dominic Petru Vârtosu – este masterand în pictură al Facultății de Arte Plastice, Universitatea Naţională de Arte, și a urmat, în perioada 2011 – 2012, Programul de studii Erasmus, master în pictură, în Leipzig, Germania. A fost expus în nenumărate galerii și muzee din țară, dar și în spații expoziționale din Germania.

Antoaneta Zoltan / How It's Made

Antoaneta Zoltan / How It’s Made

Antoaneta Zoltan – A absolvit Universitatea Naționala de Arte din București, Facultatea de Arte Decorative și Design, Secția Scenografie Teatru și Film. A avut expoziții în Franțași Spania, a participat în mai multe expoziții colective în București și în țară, la Muzeul de Artă din Constanța sau la Festivalul de Marionete din Galați.

Delia Orman / Everything Else I Forgot

Delia Orman / Everything Else I Forgot

Maria Delia Orman – Este absolventă a cursurilor de Masterat ale „Universității Naționale de Arte” din București. A participat la Trienala de Gravură din Chamalieres, Franța, dar și la expoziții de mosaic din Berlin sau Roma. A obținut bursa penrru studii KulturKontactSummerAcademy la Salzburg sau o bursă Erasmus la Accademia di Belle Arti din Roma, dar și o bursă pentru design de tricouri sau un trofeu la un concurs de grafitti.

Daniela Zbarcea / My Blue Future

Daniela Zbarcea / My Blue Future

Daniela Zbarcea – Este absolventă a Universității de Arte George Enescu din Iaşi, Facultatea de Arte Plastice, Decorative şi Design. Daniela este restaurator de opere de artă, pictor, coordonator artistic la DanaArt Gallery și profesor de Educaţie Plastică. A participat la expoziții de grup găzduite de cele mai importante galerii bucureștene și are în palmares șase expoziții personale, găzduite de Galeria Odeon, de Foaierul Operei Române din București sau de Art Jazz Club din Capitală.

3,638 total views, 2 views today

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *