Pages Menu
Categories Menu

Posted by on Jun 30, 2014 in Arts, Events | 0 comments

Robert Wilson: Probabil urmează un show cu Lady Gaga, dar deocamdată muncim la Craiova!

Robert Wilson: Probabil urmează un show cu Lady Gaga, dar deocamdată muncim la Craiova!

Bondage japonez cu Lady Gaga, imaginat de Robert Wilson

Bondage japonez cu Lady Gaga, imaginat de Robert Wilson

Citiți și un portret al regizorului Robert Wilson, realizat cu puțin înaintea premierei de la Craiova.

“E posibil să apară un nou proiect, un show cu Lady Gaga și Tony Bennett, dar deocamdată avem treabă la Craiova”, le-a spus regizorul american Robert Wilson reporterilor de la Blouin ArtInfo. Admiratorii lui Wilson sau cei deja exersați în noua dezordine conceptuală cunosc, probabil, istoria și procedurile acestor apropieri și maniere de explorare artistică. Pentru ceilalți, câteva precizări sunt, probabil, necesare. Super-starul avangardei americane, Robert Wilson, prieten cândva cu Samuel Beckett și colaborator al Marinei Abramovic, a fost la fel de apreciat în sute de montări la Metropolitan sau Covent Garden, dar și alături de Lady Gaga, într-un show grandios imaginat pentru gala pop MTV de anul trecut.

Contrariații vor înțelege că Lady Gaga nu este tocmai un star pop obișnuit, așa cum explica, de altfel, și Wilson, care a ajuns să fie considerat cel mai important regizor avangardist contemporan poate și pentru că este interesat de declarații extreme în actul artistic. Marina Abramovic-Lady Gaga-Robert Wilson. Am putea gândi că este chiar un sub-grup experimental, considerând că Lady Gaga îi făcea o celebră vizită Marinei Abramovici în 2012, pentru o la fel de faimoasă expoziție găzduită de MoMa.

În cadrul proiectului “The Artist Is Present”, Abramovic a stat cam trei luni înțepenită (la propriu) pe un scaun, privindu-și fix vizitatorii care se așezau la celalalt capăt al unei mese de lemn devenite, cu tot cu cei adunați în jurul ei, piesă de muzeu. În ciuda ironicilor care aminteau că au fost vremuri în care Marina Abramovic nu miza pe Lady Gaga pentru publicitate, mixul conceptual s-a dovedit a fi… avangardist, iar cele două s-au asociat ulterior și pentru alte proiecte.

La rândul său, Robert Wilson a regizat, în 2011, un faimos spectacol despre viața și o presupusă moarte a Marinei Abramovic, show multimedia experimental, gândit la intersecția artelor vizuale cu opera și arta teatrală, care a fost lansat în cadrul Festivalului Internațional de Teatru din Manchester, după care a făcut înconjurul lumii. Dintr-un motiv sau altul, Lady Gaga l-a inspirat în continuare pe Robert Wilson, care a transformat-o, la propriu, în operă de artă – iar cea mai bună probă că lucrurile stau așa este faptul că portretele ei au fost expuse în Luvru.

Nu, nu ne întrebăm dacă este vorba de o manieră deconstructivistă “warholiană” de a chestiona era comercială! În arta contemporană nu e obligatoriu să înțelegi ceva, este foarte bine dacă nu înțelegi prea multe, pentru că e o bună ocazie să experimentezi – așa cum spunea, ce-i drept despre teatru, Robert Wilson.

Regizorul a finalizat anul trecut un portret video al artistei Lady Gaga, film care completează o serie în care au mai fost incluși Brad Pitt sau Winona Ryder.

Lady Gaga4

Lady Gaga, într-o încercare (semnată Robert Wilson!) de a-l “cita” pe Andrea Solario cu o capodoperă a secolului al XVI-lea, Testa del Batista, capul Sfântului Ioan Botezătoru

A apărut, sub aceeași celebră semnătură, și o insolită Lady Gaga cu barbă – am face gluma asta dacă nu ne-am teme de consecințele contextuale – de data aceasta într-o încercare iconoclastă de a-l “cita” pe Andrea Solario cu o capodoperă a secolului al XVI-lea, Testa del Batista, capul Sfântului Ioan Botezătorul. Lucrarea a fost inclusă într-o serie fotografică insolită, portrete ale cântăreței extravagante, proiect finalizat în decembrie anul trecut de Wilson, pe care critica îl consideră, la unison, destul de macabru pe alocuri.

Complet dezbrăcată, artista atârnă din tavan, susținută de niște frânghii groase, care îi străpung pielea și-i presează sânii, ca o japoneză care rabdă durerea în încercarea de a se iniția în tehnicile bondage japoneze. Pentru că Robert Wilson urma să fie curator invitat la Luvru, s-a inspirat din diverse lucrări găzduite de faimosul muzeu parizian pentru acest proiect fotografic. Așa se face că seria conține și o lucrare amintind de tabloul lui Ingres, Mademoiselle Caroline Riviere, o tânără care avea să-și piardă viața la 15 ani, sau o variantă proprie a Morții lui Maraat, inspirată de lucrarea lui Jaques-Louis David.

Citat de Bouin ArtInfo, Wilson anunță un nou proiect de amploare în această formulă, dar, desigur, după ce se vor stinge aplauzele la Craiova. “În perioada aceasta repetăm la Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova pentru spectacolul Rinocerii, de Eugene Ionesco, eveniment care va avea premiera pe 2 iulie. Am pus acest spectacol la punct anul trecut, în cadrul programului de vară de la Watermill Centre (centru cultural înființat de Robert Wilson în 1992, la New York), și cam toți participanții la acest program sunt implicați acum în această nouă producție, în România”, mai spune el. Prezentăm mai jos portretul în tușe scurte imaginat de cei de la Blouin ArtInfo.

PS – Robert Wilson este un admirator al lui Daniil Harms!

Robert Wilson, muncind pentru cel mai recent proiect cu Lady Gaga

Robert Wilson, muncind pentru cel mai recent proiect cu Lady Gaga

Blouin. La o licitație de artă organizată, în iunie, de Paddle8, printre alte piese de mobilier și lucrări de artă, a fost pusă în vânzare și colecția dvs de fotolii. De ce v-ați hotărât să renunțați la unele dintre aceste piese acum? Au existat obiecte de la care să vă fi fost greu în mod special să vă luați la revedere?

Robert Wilson. Am renunțat la ele pentru că am realizat că nu am suficient spațiu pentru a le aduna pe toate, că nu am posibilitatea să mă înconjor cu ele și să mă bucur de ele, așa cum obișnuiam să fac în vechea mea mansardă din Vestry Street, în Tribeca. Aveam acolo suficient spațiu încât să păstrez orice aș fi dorit, trăiam ca într-un fel de “bibliotecă vizuală”. Multe obiecte poartă, asociate cu ele, amintiri puternice. A le vinde, în ciuda acestor amintiri, este ca și cum ți-ai lăsa copiii să plece. Ei vor avea de acum o viață nouă și alți oameni le vor putea aprecia de acum încolo.

Bouin. Pe 7 iunie, spectacolul “Încoronarea Poppeei”, pentru care ați proiectat și decorul, a avut lansarea, la Opéra Garnier din Paris. Aceasta ar fi producția finală din ciclul Monteverdi, care a început în 2009. Cum diferă producție finală de cele două anterioare?

Wilson. Este o continuare a trilogiei. Văd cele trei opere ca pe o linie continuă. “Orfeu” a fost scris de Monteverdi în tinerețe și își permitea să înțeleagă această poveste cu un fel de naivitate pe care, de pildă,  “Poppea” nu o are. “Poppea” are maturitate, este schițată pe o paletă complet diferită de culoare. Valorile întunecate sunt mult mai deschise pentru mine. Este o poveste întunecată în care băieții răi câștigă, dar eu am făcut acest spectacol în lumină, ceea ce este un răspuns personal față de muzica acestei povești.

Blouin. Ce ne putem aștepta anul acesta de la Watermill Summer Benefit?

Wilson. Anul acesta va fi sălbatic și imprevizibil.

Blouin. La ce proiect lucrați acum?

Wilson. Eu sunt acum în Craiova, în România, unde repetăm Eugene Ionesco, piesa “Rinocerii”, care va avea premiera pe 02 iulie, aici, la Teatrul Național. Lucrarea a fost elaborată anul trecut, în timpul programului de vară de la Watermill Center, și mulți dintre participanții la program sunt implicați în producția de acum, în România. S-ar putea să lucrăm în curând la un nou spectacol cu Lady Gaga si Tony Bennett.

 

Scenă din spectacolul Viața și moartea Marinei Abramovic

Scenă din spectacolul Viața și moartea Marinei Abramovic

Blouin. Care este ultimul spectacol pe care l-ați văzut?

Wilson. Noul spectacol de balet al lui Benjamin Millepied, “Daphnis și Chloe”, la Opera din Paris.

Blouin. Care este ultimul spectacol pe care te-a surprins și de ce?

Wilson. Pina Bausch, “Orphée et Eurydice”, un spectacol pe care ea l-a creat în 1975, cu un an înainte să lansez “Einstein pe plaja.” Este o capodoperă.

Blouin. Puteți descrie o zi obișnuita din viața dvs de artist?

Wilson. Îmi citesc corespondența dimineața devreme și apoi merg la o repetiție, care, de obicei, ține din a doua parte a dimineții și până seara târziu. După aceea, de cele mai multe ori beau ceva cu prietenii.

Blouin. Arta e un fel de a exista?

Wilson. Da.

Blouin. Ce este indispensabil din studio-ul dvs?

Wilson. Creionul Paper Mate Sharpwriter #2.

Blouin. De unde vă inspirați în muncă zilele astea?

Wilson. Peste tot. Lumea este o bibliotecă.

Blouin. Colecționați ceva?

Wilson. Da, totul. În prezent cumpăr textile indoneziene și mobilier Shaker.

Lady Gaga - lucrările expuse la Luvru

Lady Gaga – lucrările expuse la Luvru

Blouin. Care este piesa dvs favorită la karaoke?

Wilson. Otis Redding, “I’ve Been Loving You for Too Long”

Blouin. Care e ultima lucrare de artă pe care ați cumpărat-o?

Wilson. Un Warhol Polaroid.

Blouin. Care este prima lucrare de artă pe care ați vândut-o vreodată?

Wilson. O pictură abstractă, pe care am făcut-o în 1965, în timp ce eram la Institutul Pratt.

Blouin. Cel mai ciudat lucru la care ați asistat vreodată într-un muzeu sau într-o galerie?

Wilson. Yvonne Rainer și dansatorii săi “repoziționând hârtie albă”. Eram foarte tânăr și spectacolul a avut un impact puternic asupra mea.

Blouin. Ce-i vă irită cel mai mult din lumea înternațională a artei?

Wilson. Marina Abramović dansând cu Jay-Z.

Blouin. Care este cârciuma sau restaurantul la care mergeți cu mai multă plăcere după o expoziție?

Wilson. Mustang Sally pe 7th Avenue.

Blouin. Aveți o galerie sau muzeu –pe care-l vizitați în mod obișnuit?

Wilson. Nu merg foarte des.

Blouin. Care este ultima mare carte pe care ați citit-o?

Wilson. “Patterns that Connect: Social Symbolism in Ancient & Tribal Art” (“Modele care se conectează: Simbolismul social în Artă Antică și tribală”), scrisă de Edmund Snow Carpenter, un antropolog american.

Blouin. V-ar fi plăcut să fiți proprietarul cărei opere de artă?

Wilson. O figură feminină (dinonga eidu) din Insulele Caroline, (Nukuoro Island), din secolele al XVII-lea și al XIX-lea, din colecția Jean Paul Barbier-Mueller.

Blouin. Ce ați face ca să o puteți avea?

Wilson. Aș sa toată colecția mea pentru ea.

wilson

Blouin. Ce destinație internațională din sfera artei v-ați dori mai mult să vizitați?

Wilson. Continui să fiu fascinat de cultura indoneziană.

Blouin. Ce artist subapreciat, galerie, sau lucrare din aceeași serie considerați că ar merita să fie cunoscute mai bine?

Wilson. Daniil Harms.

Blouin. Care este artistul dvs contemporan preferat?

Wulson. Christopher Knowles.

Blouin. Aveți hobby-uri?

Wilson. Să privesc lucrară de artă tribale, obicei la care asistentul meu, Julian, se referă ca la “iubirea mea pentru bețe” …

3,832 total views, 2 views today

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *