Pages Menu
Categories Menu

Posted by on May 16, 2014 in Arts, Events | 0 comments

Cum au ajuns sub ochii mei câteva poezii inedite de Nichita

Cum au ajuns sub ochii mei câteva poezii inedite de Nichita

Desen semnat de Sandu Florea în cartea de poezii pe care Nichita nu a mai apucat să o publice

Desen semnat de Sandu Florea în cartea de poezii pe care Nichita nu a mai apucat să o publice

Câteva poezii, care ar putea fi inedite, scrise de Nichita Stănescu cu puțin înainte să ne părăsească, ilustrate cu desene de Sandu Florea, au fost adunate într-un volum printat în ediție limitată de Alex Ciubotariu, un tip cunoscut în lumea artiștilor graffiti drept Pisica Pătrată.

Sandu Florea este, poate, cel mai important autor de benzi desenate român, cu o carieră extrem de interesantă și prolifică în România până în ’90. Apoi a avut același succes și în America, după ‘90. Albumul, valoros și interesant, a fost uitat demult, prin anii ’80, apoi a fost regăsit – cu totul întâmplător – în urmă cu trei ani și readus în atenția publicului. Zilele acestea, albumul poate fi văzut la expoziția “Arta benzii desenate”, în derulare la Biblioteca Națională, un eveniment organizat de Biblioteca Națională a României și proiectul “Muzeul benzii desenate”.

Deși albumul a fost expus și în urmă cu trei ani, despre el nu se știu foarte multe nici acum. Poate pentru că nu a fost niciodată gândit pentru vânzare și poate pentru că nu sunt mulți cei care s-au interesat până acum de soarta lui. Albumul, explică Ciubi, este editat de el sub umbrela Muzeului Benzii Desenate și conține douăzeci și unu de ilustrații, realizate de Sandu Florea în anii ’80. Desenele însoțesc tot atâtea poezii scrise de Nichita Stănescu spre sfârșitul vieții, cel mai probabil texte inedite, deși nu au fost încă analizate de un specialist care să le pună într-o categorie certă.

Este interesant de urmărit parcursul acestui album și transformările prin care a trecut, de la simpla planșă de proiect editorial nepublicat în anii ’80, la reunirea sub un titlu común, realizată de Alexandru Ciubotariu și Sandu Floarea în 2011, până la tentativa – încă neconcretizată – de a transforma aceast album într-o carte de mare tiraj. Desigur, seria încercărilor rămâne deschisă.

Coperta albumului realizat de Alex Ciubotariu și Sandu Florea

Coperta albumului realizat de Alex Ciubotariu și Sandu Florea

Rep. Cum a ajuns albumul cu textele lui Nichita Stănescu la tine?

A.C.: Ok…deci…e bună discuția asta. Albumul n-a ajuns la mine. Acest album a fost creat în cadrul proiectului Muzeul Benzii Desenate. Adică, în 2011, am avut un proiect la Muzeul Național de Artă Contemporană, Muzeul Benzii Desenate, și căutam exponate cât mai interesante pentru acest eveniment, așa că am vorbit cu foarte mulți autori de bandă desenată. Am descoperit, astfel, diferite lucrări extrem de importante, printre care și această serie de litografii, care sunt niște benzi desenate după poezii de Nichita Stănescu, realizate de Sandu Florea în anii ’80.

Planșele au fost găsite oarecum întâmplător, în timp ce Sandu Florea căuta tot felul de alte lucrări care puteau fi expuse in România. Sandu Florea este, poate, cel mai important autor de benzi desenate român, cu o carieră extrem de interesantă și prolifică în România până în ’90. Apoi a avut același succes și în America, după ‘90. Pe mine m-a interesat, pentru Muzeul benzii desenate, ceea ce făcuse în România. Din păcate un există lucrări din acea perioadă. Bănuim că mai există o mapă cu lucrări realizate atunci, dar și el uitase ca le desenase.

Lucrările despre care vorbim au fost realízate, undeva, la începutul anilor ‘80, cu puțin timp înainte să moară Nichita Stănescu, acesta fiind, de altfel, și motivul pentru care n-au apărut niciodată. Acest proiect editorial, să-i spunem așa, a fost uitat. Sandu Florea aplica pentru viza pentru America la vremea aceea, tot pe la începutul anilor ‘80 i s-a interzis să publice, iar acest proiect a rămas în stand by. Practic a fost readus la viață abia acum. Când am văzut aceste planșe, mi s-au părut absolut senzaționale, mai ales faptul că ilustrau niște poezii de Nichita Stănescu… De asemenea, mi s-a părut senzațional faptul că au fost uitate atâta timp și n-au fost publicate niciodată. Împreună cu domnia sa, cu Sandu Florea, am luat hotărârea să-i dăm o formă, nu neaparat finală.

Aceste litografii erau concepute sub forma de spread, deci pagină dublă deschisă, iar eu am ales să le reproduc în albumul pe care l-am editat ca planșe deschise, exact cum erau în litografiile originale. Este doar un fragment, o viziune, să-i spunem. O dată pntru că proiectul nu a fost niciodată finalizat, deci este doar un început, sunt doar douazeci și unu de planșe. Dar am reușit să le aducem la aceleași numitor, le-am făcut și o copertă, ulterior și-a amintit și cum trebuia să se numească acest álbum.

Totul a fost dublat de un text semnat de Sandu Florea, care își amintea de întregul proces de lucru de atunci, își amintea cum le-a venit ideea, cum a mers totul… Eu am vrut să fie mai mult o carte-obiect decât un album care să circule în tiraj foarte mare. Și asta ne-a și ieșit: este o carte-obiect, cu un tiraj de 80 de exemplare numerotate și semnate, cu o coperta serigrafiată manual de catre mine si care a fost disponibil la Muzeul benzii desenate. El este disponibil de fiecare data cand am un proiect cu aceasta umbrela a Muzeului benzii desenate si este si in cateva biblioteci din tara.

Sandu Florea pentru Nichita Stănescu

Sandu Florea pentru Nichita Stănescu

Rep. A, deci e editat în mai multe volume, totuși…

A.C.: Da, sunt 80 de exemplare numerotate, care nu au fost destinate vânzării niciodată. Ele au fost un fel de prototip pentru un tiraj de masă, adică ne-am dorit ca o editură să preia acest prototip și să-l transforme într-o carte în adevăratul sens al cuvântului. Au fost câteva tentative, din păcate până în momentul de față neconcretizate.

Rep. Înțeleg că, de fapt, albumul e o creație a ta, că lucrarea a trecut și prin filtrul tău…

A.C.: Da, am intervenit mai mult la cum arată obiectul-album, cartea ca obiect, și am compus și typography-ul textului și designul albumului întreg. Planșele îi aparțin lui Sandu Florea, sunt bandă desenată sau o narațiune vizuală mai mult, un experiment pe care îl încerca la începutul anilor ‘80, un spațiu continuu, în care încorsetarea casetelor dispare și atunci traseul vizual este dat de text, de bulă și de desen. Totul este pe poezia lui Nichita Stănescu, ceea ce este extrem de important și frumos, plus tehnica de litografie, care este una extrem de pretențioasă. Sunt foarte multe elemente care s-au grupat sub forma acestui album-bijuterie.

Rep. Stii cumva ce poezii ilustrează?

A.C.: Asta e o alta chestie pe care încerc să o lămuresc, pentru ca ele, fiind scrise chiar înainte de moartea lui Nichita Stănescu, ar putea fi poezii inedite. N-am reușit încă să vorbesc cu un specialist în opera lui Nichita Stănescu, ca să mă poată lămuri asupra poeziilor, dacă au mai fost publicate postum, dacă sunt inedite, nu știu lucrul ăsta. Am facut o donație de album către Casa memorială de la Ploiești si cu ei sper sa deslușim această istorie.

 

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *